Kreatywne spotkanie ze sztuką
Kolejny wtorek za nami, i znów sięgnęliśmy do worka pełnego pomysłów Tym razem temat do omówienia z naszymi uczestnikami wtorkowych spotkań narodził się podczas zakończenia pleneru malarskiego w Krzeszowie
Rozmowy z artystami, podziwianie ich wspaniałych prac, podniosła atmosfera tego wydarzenia; w dużym stopniu stworzona dzięki świetnemu montażowi słowno-poetyckiemu w reżyserii Pani Elżbiety Marii Sawickiej, poświęconemu twórczości Stanisławy Pudełkiewicz, sprawiły, iż temat sztuki, obcowania z pięknem ujętym w obrazach czy zawartym w słowie wydał nam się priorytetowym w naszym programie zajęć bibliotecznych
Sztuka od wieków pełniła istotną rolę w życiu człowieka, zarówno w kontekście kulturowym, jak i osobistym. Wychowanie estetyczne stanowi niezwykle ważną rolę w tworzeniu się osobowości człowieka. To obcowanie m.in. ze sztuką powinno być fundamentem do kształtowania naszego wnętrza. Wychowanie estetyczne kształci wrażliwość na wartość sztuki i kultury, pobudza wyobraźnię i postawę twórczą, rozwija wrażliwość na otaczające piękno
Świetną puentą na temat roli wychowania estetycznego niech będą słowa Moniki Nęckiej autorki programu „Spotkań dzieci ze sztuką w nauczaniu wczesnoszkolnym”: „Wychowanie estetyczne uczy korzystania ze sztuki w celu zmiany sposobu myślenia i wartościowania, rozbudzania zainteresowań, wzbogacania wiedzy o świecie i życiu, wzmaga aktywizację sił duchowych, afirmuje humanizację życia”.
Od razu pomyśleliśmy, aby nasi mali artyści mieli pełną możliwość zwiedzania wystawy poplenerowej, która mieści się w naszej galerii. I tak właśnie rozpoczęliśmy wtorkowe spotkanie ze sztuką. Na wstępie wyjaśniliśmy sobie pojęcie galerii sztuki i zasady jakie w niej obowiązują.
Po tym krótkim wprowadzeniu zaczęliśmy już rozmawiać o obrazach, które zawisły w naszej galerii wystaw. Pogadanka ta była doskonałym momentem do zapoznania dzieci z rodzajami obrazów
Wprowadziliśmy trzy rodzaje pojęć: pejzaż, martwa natura i portret. Zadaniem zwiedzających było wskazanie obrazów, które przedstawiają martwą naturę lub pejzaż. Kolejne ćwiczenie polegało na opisie obrazu, który najbardziej spodobał się dzieciom. Pomocą w opisie dzieł były tego rodzaju pytania:
Kto namalował ten obraz?
Jaki to rodzaj obrazu?
Co on przedstawia?
Dlaczego wybrałeś ten obraz?
Kolejna część zajęć miała już miejsce w pracowni plastycznej. Tam nasi mali artyści zainspirowani wystawą poplenerową puścili wodze swojej wyobraźni i fantazji, i zaczęli tworzyć A efekty tych ekspresyjnych działań możemy podziwiać na naszej wystawie prac uczestników zajęć kreatywnych